maandag 30 juli 2012
Tokyo-Ga
Bijzonder
fijne documentaire, voluit Subjectivistisch, zoals het hoort. Ik ging
er met hooggespannen verwachtingen in, waardoor de film me eigenlijk
dubbel moest overtuigen, maar als de pachinko-balletjes gaan vallen,
klikt ie bij mij. En dat is al na een minuutje of tien; er waren dus
niet eens treinen voor nodig! Wim Wenders begint te dromen over de staat
van hypnose die de metalen balletjes afdwingen – 'winnen is
onbelangrijk, tijd verstrijkt' – en laat de mannen zien die, zodra de
arcadehal is gesloten, de kastjes teder vertimmeren, zodat de loop van
de balletjes verandert. Wenders ontmoet gedurende zijn bezoek aan Japan,
naast vertrouwelingen van Yasujiro Ozu, ook éigen kompanen. Hij praat met
Werner Herzog in de top van de Tokyo Tower, en bespioneert Chris Marker
in een café. Met beide filmmakers vertoont deze ode aan Ozu
verwantschap, maar Wenders heeft niet het voor de hand weg bluffende ego
van Herzog, of de diepgaande filosofische constructies van Marker. Nee,
in lijn van het werk van Ozu is Wenders op de deadpan humoristische
voice-over voorzichtig, hij cijfert zichzelf en zijn invallen meteen
weer weg. Deze bescheidenheid siert hem, en past ook goed bij het thema
'wij zijn slechts pupillen van de meester'. Na aankomst raakt Wenders
aanvankelijk dermate 'lost in translation' c.q. bevangen door de
Tokyo-hypnose, dat hij die hele Ozu lijkt te vergeten. Maar via tal van
balspelletjes – golf als de yuppen-pachinko, en kinderen die me
overtuigden dat 'r een leuk tikkertje-straatversie van honkbal mogelijk
is – keert Wenders terug in de onveranderlijke wereld van Ozu. Diens
minutieuze werkwijze wordt uiteengezet, en ik moest denken aan het
knutselen van een kijkdoos. Ook daar is de ruimte claustrofobisch
beperkt, en dien je de objecten op exact de gewenste afstand van elkaar
te plaatsen. En als alles op de juiste plek staat komt het het mooiste
moment. Je knipt een gat in de deksel (de camera wordt klaargezet) en
tot slot plak je er een doorschijnend kleurpapiertje overheen. Dát is de
50mm-lens van Ozu op kniehoogte, of simpelweg de blik van de meester,
en alhoewel alles in de doos stilstaat wordt het plots toch een
magisch-levende wereld. Echter dan echt.
Labels:
films uit de jaren '80,
Wim Wenders
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten