zondag 8 juli 2012
The Parallax View
De
beste Pakula? In elk geval 'up there' met Klute, met de aantekening dat
ik Donald Sutherland any time over Warren Beatty verkies. Heb ook het
gevoel dat Beatty héél snel is vergeten, voor zo'n grote ster. Een nogal
lege acteur. Hier niet van belang, want The Parallax View draait
volkomen om die seventies-sfeer van het politieke Hollywood,
aangezwengeld door Antonioni, wiens invloed overduidelijk is in de
slotsequentie. (Rijen en rijen van lege stoeltjes, de gruwelijkheden
worden heel afstandelijk in beeld gebracht.) De eerste tien minuten zijn
nog wat sterker. De film begint met een Independence Day parade,
inclusief bejubeld politicus. Wanneer komt dat schot! Het omleggen van
'de nationale vaders' op publieke plaatsen, dat is toch wel een van
Amerika's grootste trauma's, dus zowel in het echt als in kunst (The
Manchurian Candidate!) keer op keer opgezocht. Paula Prentiss heeft een
erg sterke korte rol als neurotisch bewonderend lokaal journalistje. Ook
zij vindt een einde in een 'shot'. Een filmshot wel te verstaan, een
verrassende en fraaie overgang. (Zoals er meer zijn.) Ook in het
middengedeelte blijft de film vooral drijven op de aangevers van Beatty.
William Daniels valt op, als dolende man die weet dat zijn einde
nadert. Het complot waar Beatty ondertussen zijn neus insteekt, is erg
ongeloofwaardig, te James Bond, maar goed, daar is het verder ook de
film niet voor. (Of juist wel, als cultfavoriet.) Het gaat om passages
als de Ludovico Technique-variant, die Beatty op zich afgevuurd krijgt,
in de vorm van een slide-show van een paar minuten.
Labels:
Alan J. Pakula,
films uit de jaren '70
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten