woensdag 4 juli 2012

Hélas Pour Moi

Nou de grap ligt voor de hand hè. Helaas pour moi liet ik me in de bieb foppen door de aanwezigheid van Depardieu in een Godard-film. Ik had me niet gerealiseerd dat dit een laat (en dus onbegrijpelijk) werkje van de regisseur is. Een intellectuele puzzel waardoor vooral ánderen (die erover schrijven in wetenschappelijk essays) hun intellect kunnen tonen. Semantiseer maar! Een film met een hoop tussentitels dus, en iedereen praat in anaforen en epiforen door elkaar heen. Eigenlijk is Hélas Pour Moi Godards Tree of Life. Zelfde natuurschoon in de beelden, en ook wat rossige knappe vrouwen. Godard heeft gelukkig wel een fiks betere klassieke muzieksmaak. Hij laat een soort megamix klinken van Bach, Shostakovich en Kancheli, om er maar 'ns een paar te noemen. Dáár heb ik best van genoten. Zover ik het verhaal begreep leek me het een soort mega-ingewikkelde versie van Der Himmel uber Berlin. Met filosoferende geesten die bezit nemen van lichamen. Maar misschien gaat het over een relatie die op de knoppen loopt, een mandie  sterft, en twee engelen hem dan tijdelijk laten terugkeren. 'Wat denkt dit gezicht', vraagt de vrouw. 'Die mond te kussen'.
De Moviemeter-draad is overigens erg grappig. “Gewoon hele goeie film. Heel erg goed gefilmd.” “Idd. Je kon de goedheid goed zien in de beelden.”

Geen opmerkingen: