vrijdag 6 juli 2012

The Exploding Girl

Zeer grote pluim voor hoofdrolspeelster Zoe Kazan. Hoewel ik 'r hier voor de zevende keer zag, dacht ik tachtig minuten lang dat ze zomaar een meisje van de straat hadden geplukt. Iemand die nagenoeg zichzelf speelt, typisch mumblecore ten slotte. Onwaarschijnlijk naturel gedaan dus. Zelfs haar uiterlijk lijkt daaraan bij te dragen, Kazan lijkt hier een meisje dat jarenlang in haar jeugd met overgewicht heeft geworsteld, en nu nét in dat moment is gevangen dat ze (even) op een meer standaard gewicht zit... (Hints meende ik te zien in haar bolle gezicht en halsrimpels.) Lijkt me stug dat dat echt waar is bij Kazan, knappe suggestie dus. Twee duidelijke aanwijzingen voor een prima film. Ik weet niet meer waar ik die platonische vriendschap rant laatst hield, maar hij kan weer uit de kast. Een favoriet en pijnlijk onderwerp. Het jongetje (type Andy Murray) wil wél, maar meisje Kazan hééft al een vriendje, en gebruikt haar platomaatje als het haar uitkomt/als ze hem nodig heeft. (Zonder dat ze een bitch is ofzo hoor, bovendien, hij laat het ook gewoon gebeuren.) Beide zijn terug voor een spring (of summer?) break, en rommelen wat aan en rond in Medium Cool-achtig aandoend New York. De jongen heeft mooie anekdotes over Tesla en andere random wetenschaps-dingetjes. Het meisje heeft geinige jurkjes. (En indringend epilepsie.) Pas richting einde vind ik dat je kunt merken dat de film nét even anders is dan de gebruikelijke mumblecore; een scene op het dak met duiven is misschien nét iets te Mary Poppins mooi, net zoals het laatste shot. Maar goed, dan doe ik stoer alsof ik een hart van steen heb, in werkelijkheid smolt ik gewoon , met een mooi liedje van Múm in de aftiteling als laatste vlammetje. (Peinst over grap met dat lucifer-sprookje van HC Andersen)

Geen opmerkingen: