dinsdag 5 juli 2016

14 Numara

'Ze herinneren zich plots weer dat de vrouw een hoer is, als ze getrouwd zijn.' Vieze mannetjes gluren door de tralies van adresje nummer 14. Daar doffen de onherstelbaar uitgedoofde hoeren zich op. Er wordt gekibbeld en geleden. Een echte bordeelfilm dus, een subgenre waarvan je minstens één goed exemplaar kunt vinden in elk filmland. Dit Turkse melodrama is verrassend grimmig en verité-rauw, al knipoogt het intro-baslijntje nog stevig naar giallo-sensualiteit. Niettemin gaat het toch meer van slap my bitch dan slap my bass, met een nare goklustige seventies-baard als hoofdpersonage. Hij raakt geïnteresseerd in het jongste en friste hoertje, dat met één schoolklas als opleiding vanuit het platteland in sjofel Istanboel belandt. Het kind laat zich piepelen door de oude kerel en de rinkelende hoerenmadam. De twee partners in misery werken de goede invloeden (zoals een jonge knaap) langzaam het verhaal uit. Als er gedanst wordt, is het uit wanhoop. De momenten van beeldmagie zitten niet in het sjoemelige holletje, maar schieten als een nachtmerrie terug naar huis. 'Mama' schreeuwt het meisje, en er volgt een snelle cut naar een gillende trein. Thuis, het land van Honey (Bal), mysterieuze gebouwen, en een krant van weken geleden. Het besnorde verleden gaat op weg richting het nu, maar wet welke plannen, en zal het op tijd zijn?

Geen opmerkingen: