vrijdag 1 juli 2016

Knight of Cups

'The sweet spot is one xanie, four white wines.' Ik had ze even niet bij de hand, dus ik dwaalde samen met Bale als een geest door de film. Malick maakt het de kijker nooit makkelijk, maar in droomfabriek L.A. vervluchtigt werkelijk al het concrete. Van de stadsbeelden valt er natuurlijk wel te genieten. Wat een fraaie appartementen, en die wegen blijven abstracte kunst. In Hollywood is Knight of Cups meteen Malicks meest Lynchiaanse film, vol baarmoederlijke onderwaterscenes. De dood schuilt achter elke strakke hoek. Seks achter elke beeldschone kop. Malick heeft een heel blik sexy modellen opengetrokken. Bale staat erbij en kijkt ernaar. De voice-over peinst. 'Ik mag dan struikelend over deze weg gaan, wil dat zeggen dat het de verkeerde weg is?'. Bale hopt van vrouw naar vrouw, maar zo rond een Indiase schone had ik er genoeg van. Op dat moment was ik de 'eerste' alweer vergeten. En die leek in de vage herinnering die me restte nog het beste. Gelukkig is de muziek prima, met dat fraaie klarinet-motiefje. De grimmige modellenshoot bleef ook hangen. Geblafte bevelen in een suikerspinwereld. Later zweeft Bale langs een tuinfeestje. 'Ben je wel eens op een ketamine party geweest?' Als de aanwezigen een Sorrentino-achtig dansje inzetten gaat Malick er alweer vandoor. Zijn attention span is in de k-hole verdwenen. Volgende keer zelf een xanie, Terrence?

Geen opmerkingen: