zondag 31 juli 2016

Little Women

'I like good strong words that mean something.' Zo. Wat een heerlijke entree van Katherine Hepburn. Dé ontdekking van Cukor straalde en schitterde meteen. Desnoods met opplak-snor en gitaar. Jo is als schrijver van de March family natuurlijk toch al het boeiendste karakter uit het epos. Little Women kun je een Amerikaanse 'ur'-tekst noemen. Het boek lijkt gemaakt voor het doek. De iconische Burgeroorlog als backdrop. Een superhecht jongedamesgezin. Vrome goedheid. Echt sentimenteel. En, zoals gezegd, dat alles met Jo in het middelpunt. Zo gaat ze op bezoek bij de steenrijke buren. Ze belandt in de hal. Een rijk gedecoreerd vol planten. Roept Jo: 'Christopher Columbus, what richness'! Ongefilterd als ze is, kan ze haar enthousiasme niet bedwingen. Doordat deze adaptatie het drama lange tijd onder de radar houdt, valt de afwezigheid van pa des te sterker op. Zelfs wanneer de man terugkeert, lijkt hij afwezig. Een interessant kantje, dat wellicht Jo's latere acties uit een vadercomplexje kan verklaren. Als een Frida Vogels avant la lettre worstelt ze met een leven in dienst van de kunst. Ze helpt zelf een grote liefde om zeep. Uit een bescheidenheid die naar arrogantie neigt. Eerlijk blijft ze wel. 'There, I've done my best. If that won't do, I'll have to wait until I can do better.' Voor mij de beste Cukor. Schoonheid in eenvoud.

Geen opmerkingen: