maandag 25 juli 2016

Tokyo Fist

Ik denk dat Kruijswijk deze film wel had willen zien, na die salto mortale in de Giro. Een Alles Naar de Klote-gevoel. De soundtrack beukt alvast rotsachtig hard genoeg, al blijft de echte gabber helaas uit. (Er zijn gelukkig wel wat blastbeats). Deze Japanse 'avant garde horrorfilm' uit midden jaren '90 zal Takashi Miike zeker geïnspireerd hebben. Op zichzelf is dat al bizar. Dat er dus vóór Takashi Miike nog andere, mínstens zo gestoorde Takashi Miikes waren! Het begint nog rustig. Een brave kantoorklerk kachelt overdag gigantisch repetitieve flatgebouwen af. Heel even valt zelfs hier de beklemming van een zekere Antonioni te bespeuren. Maar dat soort serene arthouse invloeden worden snel tot pulp geslagen. En de pulp wordt ook weer tot pulp geslagen. De Cronenbergiaanse body horror is opgebouwd rond heel amusante stop motion gore. Ik dacht dat de krioelende wormpjes en bloedvaatjes zelf ook nog wel met elkaar op de vuist zouden gaan. Vanwaar al dit geknok? Wel... Het aloude haantjesgevecht om een dame. Male insecurity in turbo overdrive. En de kantoorklerk neemt de handschoen op tegen een gestoorde profbokser. Moet ie dat nou wel doen? Alle vuistslagen beukten mij snel murw. Ik heb mijn Japanse quirkyness toch liever wat liever. Dan nog liever de verknipte seksuele momentjes. Aan Tokyo Fist zitten haken en ogen. Letterlijk. Wil er iemand een piercing?

Geen opmerkingen: