zondag 17 juli 2016

Paranoia

'Arnold, je bent onschuldig!' 'Onschuldig, onschuldig... Wat is onschuldig?' In zo'n uitspraak vinden de katholiek opgegroeide Ditvoorst en waarheidspretentie-hater Hermans elkaar. Laatstgenoemde diende de regisseur gevraagd én ongevraagd van adviezen. Hij krijgt er nog wel een credit voor, maar de verhouding tussen de twee bekoelde snel. Business as usual voor WF, die niettemin vast wel inzag dat Paranoia een prima adaptatie is. Grappig genoeg helpt de opname op YouTube een extra trillerig handje. De film ratelt met een zenuwslopende grammofoon-tik, of om in Hermans-termen te blijven: als ruisend gruis. Lijkt me stug dat Ditvoorst het zo bedoelde, maar het past wel. Zo klinkt het hoofd van het hoofdpersonage. Malend en ijsberend, begint de jongen overal spoken te zien. De Bont brengt Amsterdam ondertussen in prachtig zwart-wit tot leven. Van platenzaak tot grachtenpanden. Nouvelle vague-invloeden zijn nooit ver weg, zelfs niet als Belmondo's Appi heten en aan het verhuizen slaan. ('Ik zet even een blokje.') De mooiste passage vindt bij Oom de Dikzak thuis plaats. De veelvraat met het 'detectivebureau', worstelt met de kip, en bespioneert het schoons. 'Tante is weer lekker bezig'. Het prachtige meisje bij neef op zolder treft het een stuk minder. Zij slaat het advies van haar lieve vader in de wind. Vaders bij Hermans... Zijn ze er een keer wél, gaat het nog mis.

Geen opmerkingen: