maandag 18 juli 2016

Son of Saul

'Je koos een rebbe uit de doden!?' Moeilijke film, natuurlijk. Zo heel vaak dalen we niet af naar 'het krema'. Het duistere hart van Auschwitz. Daar waar 'de stukken' branden en de Sonderkommando's hun werk doen. De 'uitgezonderde' Joden, die korte tijd de vuile klusjes moesten opknappen. Ze noemden ze 'Geheimnistrager'. Poëzie gedurende genocide. Zij hatten es gewusst. Maar hoe film je zoiets? En moet je dat eigenlijk wel willen zien? Deze Hongaarse film kiest voor een hypernerveuze camera. Uiterst dicht op de huid van Saul. Onnatuurlijk dicht. Soms ontbreekt daardoor het overzicht. Een scherpte die helemaal zou verbijsteren. De vele Instagram-filters helpen niet. Auschwitz brandt hier in sepia-tinten, als Dante's Inferno. Zou het in werkelijk er niet veel klinischer hebben uitgezien? De anderhalve dag van Saul voltrekt zich tussen oorlogsclichés. Gedistingeerde Duitsers met doodskopemblemen worden afgewisseld met 'Weiter machens!' van het lagere personeel. Saul vindt na de douches een half-levend 'lijk.' Hij meent zijn zoon te herkennen, en is ten elke prijs bereid dit lichaam te begraven. Eigenlijk ook een soort gek spel. La Vita e Bella, de morbide versie? Son of Saul is helaas beter in actie dan in die paar broodnodige momenten van stilte. Er heerst teveel chaos om metafysische rust te vinden. Ik raakte zelf(s) langzaam afgestompt. 'We zijn allang dood.'

Geen opmerkingen: