woensdag 6 juli 2016

Classe Tous Risques

'Kinderen eten op regelmatige tijden.' Twee gangsters (types Dick Advocaat en David Bowie) zijn op de vlucht met 'de aanhang' van eerstgenoemde. Het is behelpen, de kids en vrouw geruststellen terwijl je daarna een bankbediende van een koffertje moet 'ontdoen'. De twee hebben het plan opgevat om naar hun thuisland Frankrijk te reizen, maar voorlopig zitten ze in klassiek Milaan. De setting heeft iets bevreemdend stijlvols, zeker gezien het grimmige onderwerp. De statige gebouwen geven de film in de eerste scenes een fabuleuze decadente allure. Later in San Remo – waar ga je inderdaad anders na Milaan heen?– zijn de stranden ook al zo sereen leeg. Andere tijden. Mooie sequenties dus, maar de pret van de ontsnapping is van korte duur. Spoiler! De robuuste Bowie-kerel verdwijnt. Zijn pafferige kompaan heeft Frankrijk weliswaar bereikt, maar de oude gang wil 'm eigenlijk niet meer zien. Ze sturen wel een nieuwe vriend. Belmondo. Nergens zo Engels dorky als hier. Hij wil zelfs een bed opmaken. (Perfect vergelijkbaar met het huiselijke tandenpoets-momentje in Touchez pas au Grisby). Meer en meer begint Classe Tous Risques op een achteloos vervolg te lijken. En dat bedoel ik eigenlijk positief. Een wereld op zich. Met een ambulance 'en fuit' door de Franse film noir nuit. 'Er is plek voor een kind en een machinegeweer...'

Geen opmerkingen: