vrijdag 8 juli 2016
Love and Death on Long Island
'What
exactly do these "guys" mean to him?' Nou, ongeveer net zoveel als de
klassieke schilderkunst. The old man en zijn 'Venetiaans-Manniaanse'
obsessie. In het amusante citatenspel Love and Death on Long Island
ontdekt een oude, op en top Britse schrijver de moderniteit. John Hurt
speelt de man met een Tati-achtige lulligheid. Al die apparaten die ze
tegenwoordig hebben... Vroeger, toen stond ie nog gewoon in het Tate
naar de Prerafaëlieten te staren. En nu maakt hij kennis met de zeden
van 902010! Als een echte cultuurwetenschapper ziet hij echter wel
gewoon het verband. (Immers: alles = intertekst.) In de leukste scene van
de film kijkt hij in de bios naar 'College Hotpants 2', een
nonsens-werkje dat ineens een Levinson-aura verkrijgt. Jason Priestley
(jawel!) ligt uitgeteld op de tafel van een snackbar. Ketchup over hem
heen. Is het niet net een klassiek schilderwerk van... Kom, nu ben ik zelf
de naam vergeten. Maar daar zou de moderniteit ook wel wat voor hebben...
De schrijver houdt een speech over
'de dood van de toekomst.' Zijn medeconnaisseurs luisteren aandachtig. Kennen jullie dat wonderlijke fenomeen de
videocamera? Dat ultieme 'aide-mémoire'. Pracht van een Pierre Nora-dis!
In de tweede helft reist Hurt naar de States om zijn nieuwe Adonis op
te sporen. Met stiekem toch een traditioneel doel. 'Your future lies in
Europe.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten