vrijdag 8 juli 2016

Love and Death on Long Island

'What exactly do these "guys" mean to him?' Nou, ongeveer net zoveel als de klassieke schilderkunst. The old man en zijn 'Venetiaans-Manniaanse' obsessie. In het amusante citatenspel Love and Death on Long Island ontdekt een oude, op en top Britse schrijver de moderniteit. John Hurt speelt de man met een Tati-achtige lulligheid. Al die apparaten die ze tegenwoordig hebben... Vroeger, toen stond ie nog gewoon in het Tate naar de Prerafaëlieten te staren. En nu maakt hij kennis met de zeden van 902010! Als een echte cultuurwetenschapper ziet hij echter wel gewoon het verband. (Immers: alles = intertekst.) In de leukste scene van de film kijkt hij in de bios naar 'College Hotpants 2', een nonsens-werkje dat ineens een Levinson-aura verkrijgt. Jason Priestley (jawel!) ligt uitgeteld op de tafel van een snackbar. Ketchup over hem heen. Is het niet net een klassiek schilderwerk van... Kom, nu ben ik zelf de naam vergeten. Maar daar zou de moderniteit ook wel wat voor hebben... De schrijver houdt een speech over 'de dood van de toekomst.' Zijn medeconnaisseurs luisteren aandachtig. Kennen jullie dat wonderlijke fenomeen de videocamera? Dat ultieme 'aide-mémoire'. Pracht van een Pierre Nora-dis! In de tweede helft reist Hurt naar de States om zijn nieuwe Adonis op te sporen. Met stiekem toch een traditioneel doel. 'Your future lies in Europe.'

Geen opmerkingen: