vrijdag 22 juli 2016
Lola
'Iets willen dat is het
voornaamste.' Lange tijd heeft de best geklede en gekapte werkloze van
Nantes gedwaald. Wat is het Franse woord voor 'slacker'? De jongen heeft
sinds drie dagen een nieuwe baan, maar kwam al vijf keer te laat... Zo
eentje. In zijn stamcafé vergeet de uitbaatster de suiker in zijn
koffie. Het zit écht niet mee. L'ennui. Maar dan komt hij in een prachtige
'winkelpassage' een oude vriendin tegen. Het vlammetje wordt
aangewakkerd. Zij doet zó enthousiast. Is dat nou oprecht? Of
probeert zij gewoon zichzelf aan te wakkeren? Voila, de
kleinstedelijke worstelingen van Demy's personages. Lola was zijn
debuutfilm, maar van enige twijfel valt niks te merken.
Tankstation-melancholie. Bij Demy bestaat zoiets gewoon. Zelfs hier al. En
natuurlijk zijn er vele matrozen, de grootste stoere boys-fantasie van Demy. Een
van de ze Amerikanen stapt op een een bepaald moment de voordeur van een 'cabaret' uit.
Ook hij komt zijn vlam tegen (diezelfde vrouw!). Hij zegt: 'Ik zocht je overal..
Sur les ponts.' Ik neuriede er zachtjes bij 'On y danse, on y danse.' Lola
gaat over liefdes in alle vormen. Dus ook de Eerste Liefde. In dé scene
van de film beleeft een lolita-meisje met haar matroos de kermis.
Dankzij de hulp van een Boards of Canada-achtige Bach op klavecimbel,
streelt de scene onverbloemd alle zintuigen. Genieten vóór de
desillusies. Zorgeloos zwieren.
Labels:
films uit de jaren '60,
Jacques Demy
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten