donderdag 14 juli 2016

Les Rendez-Vous d'Anna

'Ik doe de afwas, maak koffie met room, ik ben zo druk, geen tijd voor een droom.' Alors, zo klinkt het misschien als poëzie van het simpelste soort, maar gezongen door Anna... Doorschijnend blank dwaalt de 'réalisatrice' ('zo noem je dat toch?', aldus een hotelklerk) door West-Europa. Haar lichtheid doet de vrouw wegvallen tegen de muren. En dan zit ze ook nog uiterst stil. Toch praten de mensen wel tegen haar. Op haar tabula rasa-reis ontmoet Anna verwante zielen, oude vrienden en nieuwe lovers. Chantal Akerman toont de wereld van haar alter ego in nachtelijke seventies-kleuren. Zeker in en om de trein werkt dat fenomenaal goed. De treinkolossen slepen zich voort in een spiegelende mist van blauwig metaal en eindeloze deuren. De weg naar Welkenraedt. Voor poëzie hoef je enkel uit het raam te staren. En in een typisch minimalistisch Akerman-shot gebeurt dat ook. Enkel nog uitzicht, terwijl de dialogen doorgaan, maar de mensen verdwijnen. Een intense blik. Van de ontmoetingen blijft de Duitser bij. Hij is perfect ná The Girl on a Motorcycle. Beide films gaan over de moderne vrouw, de vrouw die alles kan, en van zichzelf moet. Nog veel persoonlijker wordt het met moeder. Natuurlijk, de moeder. Men bedenke hoe Akerman eindigde. Ze maakte een einde aan haar eigen leven na het overlijden van haar mama. Moeder: 'Ik zal niet altijd bij je zijn.' Anna: 'Jawel.'

Geen opmerkingen: