zondag 3 juli 2016

En Équilibré

De stille kracht van pure acrobatiek, je ziet het eigenlijk niet zo vaak in cinema. Daarvoor moet je naar het circus of het ballet gaan. Terwijl veel actiefilms onder het oorverdovend lawaai van pistoolschoten natuurlijk wel degelijk van acrobatische stuntmensen gebruik maken. Maar hun evenwichtskunsten vallen pas echt op als je er één rustig shot mee vult. Op een strand. Op een paard. Het is hier de briljante openingsscene van een wankele film. Dezelfde stunt bijvoorbeeld wordt later compleet overbodig herhaalt. Alsof de kijker dat moment 'ooit' zou vergeten. De stuntman heeft op een filmset een dwarslaesie opgelopen. Ik hoopte daarom op veel flashbacks naar die film in film-film. De wereld van Napoleon zou zijn huidige toestand dan kunnen spiegelen. Op zijn minst zou je het ongeluk dan kunnen zien aankomen. De psychologie van hoe en waarom het mis ging. En Équilibre hobbelt echter vrij standaard verder. De depressieve man maakt kennis met een vrouw. Zij is van de verzekering. (Een heuse Adjuster, het blijft een fascinerend baantje.) Man en vrouw zitten beide vast in een tweedekeusleven en hebben een talent dat ze niet (kunnen) ontplooien. Ware dit Hollywood dan kregen ze elkaar. Het is arthouse, dus het blijft bij de haren los, en de les geleerd. Strafpuntje nog voor het 'un ans plus tarde'-einde. Al mag de muzikale acrobatiek er daar ook zijn.

Geen opmerkingen: