woensdag 20 juli 2016

Scanners

'Welcome to our little psychic gymnasium.' Best een toegankelijke Cronenberg. Bíjna geschikt voor het grote publiek. (Dat hij later in de eighties alsnog zou opzoeken.) Scanners lijkt me daarom een tussenfilm. Misschien dat ie me daarom niet zo heel erg greep. Alsof ik ook zelf liever gewoon een echt genre-avontuur had gezien. Dan had die top gebillde actrice wel veel eerder moeten verschijnen. Ik snapte de wending naar computers ook niet zo goed. Nee, simpel maakt Cronenberg het nooit. Daarvoor houdt hij ook teveel van technische 'knutsel gore'. En bloed natuurlijk. Op een persco (meer demo) ontploft 'iets'. De speciaal voor de gelegenheid van de telepathische showcase opgetrommelde dokter staat kordaat op. Alsof hij nog kan helpen. Het inzetten van de telepathische 'scanners' is een ideetje van Dokter 'Prins Bernhard'. Zoals alle Frankensteins keren zijn creaties zich echter tegen hem. Zijn oplossing: een 'rogue' scanner uit de krochten opduikelen, en hem tegen zijn collega's opjutten. Ik zie de Blade Runner hier wel in. Deze psychic komt op zijn tocht onder meer de welbekende regular Mr. Combover tegen. Die heeft zijn malende gedachten gesmolten in kunst. Nu moet hij nog van zijn vrienden af... 'Friends, I have them, but I don't want them.' Weer andere scanners vonden die nieuwetijdse oplossing. 'One mind. One nervous system. One soul.'

Geen opmerkingen: