maandag 25 juli 2016

La Notte

'Ik heb op dit moment géén gedachte, maar ik verwacht er wel een.' Blokken met Antonioni. Gestoorde schuifspelletjes. Ooit stond er een kampioensfoto van PSV in de Volkskrant. Je zag een gigantische grijze muur, met aan end een mannetje op een balkon dat de schaal omhoog stak. Da's die Antonioni-vibe. Totaal weggedrukt tussen massieve muren. Zelfs een boekenkast lijkt een gevangenis. Jeanne Moureau sjokt door de blokkendoos Milaan, langs de laatste restjes van haar relatie. Het leven dat er nog is, gaat eraan. Letterlijk. In de openingsfase bezoeken Moureau en Mastroianni een van de weinige dingen die ze nog delen. Een vriend in het ziekenhuis. 'De vakanties in mijn leven zijn best ironisch', grapt de stervende. Moureau's mondhoeken gaan alvast wat meer richting haar 'resting bitch face'. (Wie doet dat beter?') Mastroianni bekijkt alvast wat 'nieuws'... In mijn favoriete sequentie laat de film hem in de steek. Moureau, daarin ga ik helemaal mee. Ze laat zich door een taxi 'buiten de binnenstad' rijden. Hier botst het verbrokkelende oude op het nieuwe. In dit aftandse verleden ligt het laatste beetje hoop. Tegen de achtergrond van de Breda-fabriek steken jongens vuurpijlen af. Alles gaat in rook op. In verschroeiend realistisch zwart-wit. En Monica Vitti blaast de kaarsjes op het eindeloze feest uit. 'Jullie hebben me uitgeput, jullie twee.'

Geen opmerkingen: