zondag 10 juli 2016
Çiplak
Naakt.
De Turkse lente is aangebroken op de plaatselijke tekenschool. Gooi je
kleren weg en voel de vrijheid. Çiplak ('naakt', dus) haalt de invloeden
op onverwachte plekjes. Peter Greenaway in Turkije! Niet alleen de
onopgesmukte lichamen zijn weelderig. Ook het licht schittert in zinderende
pracht, en het valt vol door vele ruiten. Twee mopperende
voyeuristische echtgenoten bekijken hun vrouwen... Wat doen die nu!? Wat
moeten zíj nu? De twee kerels gaan ten einde raad bij de hoeren vragen wat ze ervan (moeten) denken... Van zulke wel erg
koddige passages moet de film het niet hebben. Het omaatje mag achter
het behang. (Zij is tevens een van de weinige die de kleren aanhoudt.)
Magisch wordt Ciplak juist wanneer er niet wordt geraaskald, maar er zachte
klassieke muziek klinkt. Een schilderijententoonstelling. Corelli en co
strelen de snaren. Beeld en geluid gaan een cinemagische synthese aan.
De openingsscene alleen al. Een ongedurige man zit ineengedoken voor een
stoer staaltje street art. Kijkend naar het verkeer dat wij niet zien.
Pure abstractie. Elke beweging de juiste in een tentatieve choreografie.
Als Mark Cousins een slimme selectie van fragmenten uit deze film in
een docu zou tonen, had je de ideale gedroomde film. Het geheel is
niet zó goed als die droom, maar toch. Weg met degelijkheid.
Labels:
Ali Özgentürk,
films uit de jaren '90
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten