maandag 11 juli 2016

Mauvais Sang

'Als kind hield ik me stil. Nee dat klopt niet, stilte hield mij vast.' Mauvais Sang doet ademen. In al de stiltes die er vallen. Geen ongemakkelijke. Gewoon, het transistor-ruisen van de harten. Het spektakelduo Carax en Lavant kan zelfs sereen zijn te midden van een parachutevlucht. Contemplatief tijdens een schietpartij. Innig verbonden op een scheurende motor. Alles haakt perfect in elkaar. Mauvais Sang moet je eigenlijk gewoon ondergaan. In de eerste plaats voor de force nature Lavant. De man die piepjong al stokoud was. De trucjeskoning, met kaarten, stemmetjes en dat magere lichaam. De nobele wilde ook, in zijn eerste shot lijkt hij wel een wolfmens. Carax plaats hem hier in een prachtige, sprookjesachtige setting. Een dystopisch Parijs zoals dat van Jeunet en Caro. Veel grijstinten, en wanden die abstract expressionistische schilderijen vormen. De stoeptegels branden duivels, want Halley's komeet zweeft voorbij. In de bloedhete nacht gaan Levant en co dan maar in een cabrio rondjes door Parijs karren. Het lijkt Gatsby wel, ook zo'n afdaling in een urbane hel. Modern love. Levant wordt ingehuurd door twee oude kerels die een virus-stam willen stelen. Met een titel als Mauvais Sang moest er ook wel een fijne AIDS-metafoor komen. Het geeft nog een extra apocalyptisch zetje. Binoche kijkt mee, Delpy rijdt mee. En Levant. Hij denkt en danst. 'Ik houd van vrouwen in een spiegel.'

Geen opmerkingen: