maandag 4 juli 2016

La Ardilla Roja

'Mysterioooo.' Heerlijk Spaans mengelmoesje. Zo'n film die volledig in haar eigen duister-dromerige wereld leeft. Een muzikale film noir uit het Baskenland met grotesk Japanse trekjes? Por qué no? Sla die kijker maar knock-out als een 'sacas de patates'. Ik zal maar gewoon bij het opvallendste beginnen. (Tevens de titel.) La Ardilla Roja is de ultieme campingfilm. Vergeelde vakantiedia's komen hier tot leven. Een vakantiekracht rijdt op een krakkemikkige fiets vooruit om de staanplaats aan te wijzen. Aldaar aangekomen beginnen de buren zich meteen met de new arrivals te bemoeien (Alleen de terugkeer van hetzelfde meisje om je 'broodbestelling' voor morgen op te nemen ontbreekt.) Hoewel grote delen van de film dus bewust lummelend op de camping worden doorgebracht, begint La Ardilla Roja in San Sebastian. Op een brug. Als een noir. Met een bloedjemooie Under The Skin-motorrrijdster en een suïcidale verwaaide artistieke kerel. Hij redt haar en zij hem. Het ziekenhuispersoneel vindt 't allemaal wel best zo. 'Ik ben ook tegen het huwelijk.' Een andere verpleger (met de dopingnaam Fuentes) vraagt op de nachtradio om Nat King Cole. Muziek verbindt de lijntjes en kleurt de film Lynchiaans, met een heuse theme song bovendien. Wat Spaans verknipte seksspelletjes doen de rest. Een zweterig zout notenkrakertje. Profundo.

Geen opmerkingen: