donderdag 14 juli 2016

The Girl on a Motorcycle

Leerssen omschreef Jules et Jim ooit als symbool van Europese eenwording. Zou The Girl on a Motorcycle dan de Brexit zijn? Het Britse motormuisje Marianne Faitfhull pendelt op haar 'black devil' tussen Duitsland en Frankrijk. De Elzas, waar anders. Oorlogsgraven vormen het decor voor (of achter!) een meisje verscheurd tussen noordelijk verstand en zuidelijk hart. Enkel tijdens orgastische motorrondjes voelt ze zich senang. De simpelere kijkersvraag luidt: kun je een hele film rond het ritsen van een strak leren pak bouwen? Simpel antwoord: Jazeker! Zoals Delon al zei: 'Between your thighs you feel it live'. Marianne oogt prachtig in psychedelisch leer. De verkoop van onesuits zal wel gestegen zijn... (En wat is de EU méér dan een gewiekst handelsverdrag?) De mannen in de film komen wat minder uit de (lak)verf. Delon mag met bril de filosoof doen, en sabbelt in hét Tumblr-shot tussen de rozen aan tenen. De onbekendere Mutton betaalt de ski-vakantie. Daar zit de nouveau riche aan de kaasfondue. Misschien is dat dan hét Europese beeld van de film. Nogmaals... káásfondue! Tijdens de motorritjes droomt Marianne van kleine aanrandingen en aanrijdingen. De sexploitation blijft vrij beschaafd, alzorgt  het intermezzo met 'that French negro' van de douane voor hilariteit. 'Hoop dat ie dit keer van me afblijft...' 'Goh jammer, hij is er niet.'

Geen opmerkingen: