donderdag 7 juli 2016

The Forbidden Room

Genoeg indrukken, zegt mijn pa meestal als hij een film kijkt. Even later zet ie 'm af. Nu is zijn grens sneller bereikt dan de mijne, maar op het ADHD-level van Guy Maddin zal ik nooit helemaal intunen. Eén seconde niet bewogen is één seconde niet geleefd. The Forbidden Room verschiet vaker van kleur dan je met je ogen kunt knipperen onder invloed van een pep-pil. De ongemakkelijke retro van Maddin blijft een unieke, maar toch ook wel wat vermoeiende ervaring. Zeker op een vrij epische lengte van twee uur. (Tachtig minuten, please!) De Canadees wedijvert hier fanatiek met Meliés, een invloed die – voor zover mogelijk – Maddins wereld wel toegankelijker maakt. Een Sheherazade-achtige structuur zorgt voor schil na schil na schil vol magie, mysterie, moord én borsten. In een nachtclub zingt een vamp, en croont een kerel 'the derriere song'. In een wolvengrot kronkelt een pack dames, bij een vulkaan wordt er geofferd. (Een dame, duh.) Elke keer als er een nieuwe acteur verschijnt wordt deze met een droge tussentitel én vermelding van de acteursnaam geïntroduceerd. Het voorspelbare effect is dat de film voelt als een eeuwigdurend intro. Wat blijft er hangen in dit bombardement? Dat alles maar dan ook álles kan. De droom van de snorharen! Daar bewegen de mondhoeken wel van, en in de goede richting.

Geen opmerkingen: