donderdag 10 juni 2010
Lady in the Lake
Ik heb het vast al eens eerder gezegd, en zo’n originele gedachte is 't nou ook weer niet hoor, maar hoe dieper je in een kunstvorm zit hoe leuker de rariteiten worden. Lady in the Lake bijvoorbeeld. Objectief (behhh!) gezien gaan er eigenlijk alleen maar dingen mis in de film. Toch is dit de film noir waar ik recent het meest van genoten heb en ik vind ‘m ook echt een aanrader. Lady in the Lake is berucht om zijn zeldzame gimmick. De hele film is opgenomen vanuit de ogen van het hoofdpersonage: de welbekende Philip Marlowe. (Zijn er eigenlijk slechte Marlowe-films? Ik vermoed van niet) Deze cameravoering brengt al zijn tegenspelers in totale verwarring en het klopt ook niet helemaal, want uit je doppen kijkend zie je in werkelijkheid de hele tijd je handen, die hier slechts sporadisch in beeld verschijnen om een deur te openen of een vuistslag uit te delen. Ze konden het in 1947 niet weten, maar dit alles geeft een gigantische game-feel. 3D shooters galore zeg maar. Ze zouden er nu nog een point and click adventure van moeten maken, er is zelfs ruimte voor extra "missies" want Marlowe bezoekt een bergdorpje waar we hier (om budgettaire redenen?) niets van te zien krijgen Op deze verknipte manier is ‘t dus eigenlijk ook wel logisch dat het acteren, zeker in ‘t begin, dramatisch is. De filmpjes in games zijn ten slotte ook altijd bespottelijk en de vrouwen helemaal. (In zekere zin komt het vrouwonvriendelijke machismo van Marlowe eigenlijk best overheen met de nerd-game-fantasie) Marlowe wordt gespeeld door regisseur Robert Montgomery, wiens stem acceptabel is, maar die qua uiterlijk eigenlijk helemaal niet past. (Soms vind ik ’m te Britsig upper-class dan weer een boerenlul, let op hoe hij helemaal aan ‘t end lacht) Misschien dat ie vandaar maar die truc bedacht. Om de kijker niet helemaal te desoriënteren liet Montgomery een hoop spiegels aanrukken (valsspeler!) zodat ie om de pakweg tien minuten nog even in beeld verschijnt. Ook fijn voor de actrices die anders merendeels verdwaasd de camera in staren. Met die spiegels heb ik geen problemen, het is wel jammer dat ie ook nog een voice-over doet, niet buiten beeld, nee, hij zit gewoon de kijker vanuit een stoel toe te spreken. Een van de weinige minpuntjes. Het plot (over Marlowe met schrijfambities!) is bijzonder vermakelijk. Natuurlijk wordt ie ingehuurd voor een klusje en natuurlijk zijn er wat moorden. Richard Simmons doet het heel leuk als verdachte #1 en Audrey Totter is, al struikelend toch wel aanstekelijk als de femme, of ze fatale is blijft zoals ‘t hoort lang in ‘t ongewis. Natuurlijk zijn de one-liners piekfijn in orde. (‘I’ve heard of people that don’t like certain kinds of cops‘) Hilarisch is de rol van de receptioniste op de uitgeverij waar Marlowe zijn verhaaltje probeert te slijten. Vanaf ‘t moment dat ie binnenkomt staart ze smoorverliefd naar ‘m. (Ik zou andere woorden kunnen gebruiken) Tekenend voor de lol en de aandacht voor detail is dat de film ook nog in ‘t allerlaatste moment dat Marlowe op de uitgeverij is (en ook richting ‘t eind van de film) ze haar nog even langs laten draven en een blik laten wisselen in de drukte van een kerstfeestje.
Labels:
films uit de jaren '40,
Robert Montgomery
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten