donderdag 10 juni 2010

Che: Part One

In Guevara’s leven leken me vooraf twee episoden interessant. Zijn dood als nobody in de jungle van Bolivia en de inname van Cuba. Part One dealt met het tweede en dat blijkt erg saai. Zelfs zijn motorfietsreisjes waren nog boeiender. Guevara is als Argentijn een beetje een buitenbeentje. Heel lang wordt ie van de actie weggehouden door Fidel. Zo is het een beetje sjokken door mooie landschappen. Ondertussen zijn er flashbacks (of nee vooruitblikken) in zwart-wit van Che bij de VN, waar vooral de Panamese vertegenwoordiger wat terechte kritiek spuit. Vreemd, ik kan me een andere film herinneren met het bezoek van Che en die bomaanslagen daaromheen, maar kom me niet herinneren welke en of het om Che draaide, of dat de film er als zijspoor even langskwam... Na een tijdje keren de zwart wit-passages niet meer terug, en hoewel ze me eerst ergerde ging ik ze vervolgens missen! Cuba wordt ingenomen met wat straatgevechten tegen de achtergrond van fraaie stadjes en straalblauwe luchten. Van alle revolutionairen wekt Raul Castro nog ‘t meeste sympathie, guitig kereltje. De Castro’s als de Schleckjes, ja rare gedachtesprong.

Geen opmerkingen: