zondag 20 juni 2010

Phantom Lady

Na The Killers van even terug alweer een noir van Siodmak. Phantom Lady begint bijzonder fascinerend, een man zit eenzaam te wezen in een bar, probeert dan twee theaterkaartjes te slijten aan een dame, die hij uiteindelijk meeneemt. De dame wil haar naam niet zeggen en de man gaat naar huis, waar hij drie mannen aantreft. Deze mannen identificeren zich niet, maar blijken agenten. En zijn echtgenote (niet die vrouw van eerder dus!) is dood. In een prachtscène die recht uit een toneelstuk lijkt te komen wordt de vrouw buiten beeld weggedragen, het hoofdpersonage exclameert iets van 'zie hoe heur haar de grond raakt', terwijl de drie agenten die al even toneel-achtige teksten hebben hem langzaam insluiten. Heel anders dan your usual noir. Daarna gaat de film toch op meer gangbare voet verder, de rechtszaak is een vluggertje, man zit in de cel, waarin zijn secretaresse in eerste instantie nog de enige is die in zijn onschuld gelooft. Al was het maar omdat ze tot over zijn oren verliefd is. Zij is recht weggelopen uit de films van Truffaut, die ook graag vrouwen opvoerde die ondanks hun zelfstandigheid en stoerheid uiteindelijk alleen maar om de baas geven. In een van de beroemdste scènes van de film bezoekt het meiske de nog altijd draaiende theatershow uit het begin, ze versiert de lokale drummer (weirdo Elisha Cook, bekend van The Maltese Falcon) die haar meetroont naar een louche club, waar hij zo fanatiek drumt dat het eerder op masturbatie lijkt en hij haar al doende een muzikaal orgasme bezorgt! (Geen grapje!) De uiteindelijke oplossing van het plot is wat onhandig, ik vraag me af of de getuige die gezocht wordt in een rechtszaal geaccepteerd zou worden. Voor een mooie scène zorgt ze nog wel, net zoals de uitmuntende beelden, die hypergestileerd zijn.

Geen opmerkingen: