woensdag 30 juni 2010

Incendiary

Het wordt tijd voor het schrijven van het eindejaarsartikel, zeker als ik zulke films ga kijken, die dus in 2009 hier in première zijn gegaan, maar echt niet de moeite waard zijn. Sterker nog Incendiary is totale batshit! Kreeg ook een vreemd déjà-vu gevoel, alsof ik wel eens eerder een film had gekeken waar een jonge veelbelovende actrice in zat, in dit geval Michelle Williams, waarna de film 1) waardeloos blijkt, maar 2) het meisje wel uit de kleren gaat. Een Mister Skin favoriet die alleen voor die scènes gekeken zal worden, en nee ik wist het echt niet van tevoren. Die scènes vallen trouwens ook tegen, niet om het gebodene, maar omdat de personages volkomen mislukt zijn, dus spannend wordt het dan ook niet. Michelle Williams speelt een Britse pikey, waarom haar dan eigenlijk casten? Ze heeft in leren jasjes en korte rokjes wel het uiterlijk, maar gaandeweg toch teveel class voor de rol. Ewan McGregor is haar rijke elitaire buurman (terwijl hij sportjournalist is!) met wie ze een affaire begint. Manlief (van Michelle) werkt bij de bomopruimingsdienst, leek me al een vreemd detail, maar dan volgen Al Quaeda aanslagen op Wembley! Michelle Williams verliest man en kind, draait door, terwijl in pijnlijk slechte subplots de sportjournalist himself naar de daders speurt en een collega van Michelle's man haar probeert te versieren. Deze figuur is wel het dieptepunt in een film vol gaten. Hij is geloof ik de Tjibbe Joustra van Engeland, maar het duurt scènes voordat ik dat doorkreeg en de man die tegen de dichtgeslagen deur van Michelle praat, dezelfde is als de man die we op tv-beelden zien. En nu heb je nog niet de helft gehoord van wat er slecht is aan de film, zo vergeet ik nog te vertellen dat Michelle brieven aan Osama Bin Laden schrijft. Als eerbetoon aan de slachtoffers van de stadionaanslag hangen duizend zeppelins boven Londen met reuze-portretten van de omgekomenen, wat me qua traumaverwerking een heel, heel, heel slecht idee lijkt. Later werd de oorspronkelijke titel overigens veranderd in Blown Apart, wat gepast smakeloos is.

Geen opmerkingen: