zondag 31 juli 2011

Equinox

Vido heeft er hier aanstekelijk over gesproken, met veel meer enthousiasme dan ik kan opbrengen. Equinox is dan ook wel een film die eigenlijk wat voorstudie verdient, als je 'm zoals ik zomaar uit t niets kijkt zie je een hopeloze no-budget expeditie, wat het dus ook wás! Het acteren is al bedroevend, maar de special effects zakken helemaal door elke ondergrens. Slechter dan de King Kong trucs uit de thirties, en dit is een film uit '68. Maar een meer steekhoudende serieuzere kritiek is dat ik in horror niet zoveel kan met die religieuze symboliek, altijd maar weer kruizen die de slechteriken doen verschrompelen. (En daarom eigenlijk sowieso niets met het genre?) Demonen-exercities, ach, dan zie ik veel liever Amerikanen die klooien met kernenergie, zoals in Fiend Without A Face. Blijft er iets bij van Equinox? Nou de boswachter (= houtje Lucifer) die de groep jeugdigen te paard opjaagt en een meisje verkracht, ondertussen over haar heen kwijlend. Hij lijkt een beetje op Willem van Hanegem trouwens! Ook het standaard-onderdeel van enge grotten ontbreekt trouwens niet, waar een oude man staat te schreeuwen. Ik wilde een Osama Bin Laden-grapje inlassen, maar nu lees ik dat ie in een villa verbleef. Dus toch meer een Scarface- dan een Equinox-dood. Helaas.

Geen opmerkingen: