donderdag 21 juli 2011

Motorama

Bedacht me dat ik nooit had opgezocht wat After Hours-scenarist Joseph Minion nou nog meer had geschreven. Nou... Niet veel. En mijn favoriete film aller tijden, After Hours dus, bleek half geplagieerd te zijn van een radio-dj! Past eigenlijk wel. Minion is dus maar een krabbelaar, met een hoop flauwe flops. Kon het niet laten om toch nog íets van hem te kijken, en gekozen voor cultfilm Motorama. Je herkent zijn morbide humor wel. Dit is een kinderfilm (nou ja...) met grappen als 'let's go potty in the woods'; pa neemt kinderen mee het bos in, dumpt ze, en gaat er met moeder vandoor. Geldproblemen... Het hoofdrolspelertje (een Home Alone-achtig mannetje, met een Blechtrommel-dwergachtig hoofd en een stem uit Slackers) loopt gaandeweg de film ook behoorlijk wat schade op. (Hij verliest min of meer een oog en wordt onder dwang getatoeëerd door motormuis Meat Loaf!) Het spijtige is dat, ondanks al deze excentrieke en leuke onzin, de plot wel erg weinig tijd neemt om íets constants neer te zetten. Kun je eigenlijk al in minuut één merken als het jongetje met de auto er vandoor gaat, zonder dat we even zijn kloteleventje ervoor krijgen te zien. (We horen wel ruziënde ouders.) Maar toch, character building weet je wel. En dit hapsnapperige blijft de film houden. Elk minuut een nieuw bizar avontuur en bekentenissen. 'I am under age damn it, I am fucking ten years old!' Het verhaaltje (met aanhalingstekens) wordt gaande gehouden door een bezinepompzegeltjes spelletje. Het jongetje probeert de letters MOTORAMA te verzamelen. 'Right now I've got my whole life devoted to this' zegt hij ergens grimmig. En uiteindelijk mist hij de letters TORA. Tuurlijk, waarom niet. En hop, daar staat al een joodse scroll als tattoo op zijn arm. Moet 'm eigenlijk gewoon nog een keer kijken, want hoe meer ik erover typ hoe geiniger ik 'm vind.. Troll 2-achtig, vol waanzinnig slecht acteren, niet in de laatste plaats van het hoofdpersonage zelf, want dat vergat ik nog even te zeggen (maar het zal geen verrassing zijn)... Uiteindelijk inderdaad nog een keer gekeken, en ja, het is me het filmpje hoor.

Geen opmerkingen: