maandag 12 augustus 2013

Adam's Rib

De strijd der seksen met Cukor, die bekend stond als een goed vrouwenregisseur. En als homo. Beide elementen zijn te spotten in deze rechtbankkomedie. Cukor's ontdekking Hepburn speelt de vurige hoofdrol, als advocate van een dame die haar schuinsmarcherende man heeft beschoten. De tegenstander? Openbaar aanklager Tracy, tevens sullige echtgenoot van de advocate. Dat worden problemen thuis, en het is daar dat de film pas echt leuk en intiem wordt. Hepburn en Tracy geven elkaar bijvoorbeeld uitgebreide massages! Ook fijn is dat de film niet om hun hardworkin' upper class rijkdom heen draait. Zo kijkt het gezelschap (op een dinertje at eight) een heuse homevideo van hun tweede huisje. Tijdens het filmpje maakt een 'huisvriend' eindeloos flauwe grappen. Flirtende flierefluiter David Wayne zingt een liedje van Cole Porter, en is vooral heel erg gay. Spencer maakt er grappen over, de hints zijn obvious, maar tekenend voor de wat moeizame constructie van de film doet Wayne later toch nog een heuse liefdesverklaring. Noodzakelijk, voor het twisty einde, maar toch wringt het. En dat geldt eigenlijk voor de hele film. Elke scene begint matig, om dan nog net gered te worden door een gebbetje of wending. De rechtszaak ontbeert elke snelheid. Hier moest eigenlijk in His Girl Friday-stijl gepingpongd worden.

Geen opmerkingen: