donderdag 15 augustus 2013

Watch on the Rhine

Eentje uit Hollywoods war forties, een film voor de goede moraal dus. Bette Davis speelt zonder hysterie een Amerikaanse die na jaren in Europa samen met haar Duitse echtgenoot naar de States terugkeert. De vrouw komt uit een heel, héél goed nest (wijlen pa was rechter bij het supreme court) en ma heeft die kerel (en zichzelf) nog altijd op een voetstuk staan. Bette's man is echter het ware hoofdpersonage van de film. Paul Lukas geeft de rol een Jeremy Irons-achtige fragiliteit mee. Hij heeft gevochten tegen de fascisten, maar is nu 'op'. Europa laat 'm echter ook in Washington niet los, want een ander logeetje is vaste pokeraar op de Duitse ambassade. De Roemeense graaf is me iets té slechterik. Bovendien had hij eigenlijk gewoon Amerikaan moeten zijn. De film doet nu – duh! – alsof de Amerikanen naïef en goed waren, en de Europeanen moe dan wel cynisch. Maar juist in deze periode zat Amerika óók vol met opportunistische nazi-clubjes. Denk alleen al aan de architect Philip Johnson. Anyway... De allermooiste scene draait toch om Bette Davis. Net gearriveerd is ze in een nieuw jurkje gehesen. 'Haal haar echtgenoot' roept een tantetje. 'Waarom?' zegt moeder verbaasd. 'Because he is a man in love with his wife, and because his wife looks most beautiful.'

Geen opmerkingen: