zaterdag 10 augustus 2013

The English Patient

Zo'n film waarvan je het in objectivisme gaat zoeken. Ik zie wel dat het kundig in elkaar zit, maar om nou te zeggen dat ie me echt boeit. Grootste en meest aangename verrassing is Kristin Scott Thomas. 'KST' schittert als de blonde Madonna-achtige schoonheid, met een aangenaam vleugje femme fatale. Ralph Fiennes speelt de Engelse patiënt, waarbij het bijvoeglijk naamwoord ironisch blijkt. Niet voor niets discussieert men ergens over het nut van adjectieven. Fiennes 'droomt'  de film in flashback, terwijl hij wordt verzorgd door de verpleegstertje Binoche. Het verleden is waar het om gaat. En dat broeit zoals de Sahara waar de film speelt. De zandheuvels worden onder sheltering skies als naakte lichamen in beeld gebracht, en de vereenzaamde piloot Fiennes papt aan met de vrouw van zijn collega Colin Firth. Het is net voor de Tweede Wereldoorlog, en steden als Caïro en Benghazi zijn nog echt een mysterie voor de westerse troepen. (Er worden letterlijk Indiana Jones-style kaarten gemaakt.) Met de oorlog op komst dienen zich ook spionage-kansen aan, waardoor de film ook nog wat Graham Greene-trekjes vertoond. (Zeker op een kerstfeest in de hitte.) Maar The English Patient is vooral moeiteloos goochelen met verhaallijntjes. De finale is zo melodramatisch als verwacht en verbindt de lijntjes als een ouderwetse avonturen-romance.

Geen opmerkingen: