zaterdag 10 augustus 2013

The People vs. Larry Flynt

Had deze geloof ik toch al eens op tv gezien. Daaruit herinnerde ik me vreemd genoeg vooral het moonshine-intro, waarin nochtans weinig bijzonders plaatsvindt. (De scene duurt bovendien maar een paar minuten) Het verdrongen vervolg van de film zal wel minder expliciet zijn geweest dan ik destijds had gehoopt! Toch is de film entertaining. Milos Forman is vakman genoeg om de tijd om te laten vliegen. Woody Harrelson speelt op enthousiaste wijze de titelrol, zéker als ie in een rolstoel is belandt kan Harrelson zich Duryea-stijl uitleven met het karretje. Op dat moment is de film op twee sporen beland. Er zijn eindeloze rechtszaken waarin Flynt de oppertroll uithangt. Niet geheel onterecht overigens. Ik zag wel een verbandje met Snowden. (Flynt heeft wat gestolen tapes met onthullingen over de FBI gepubliceerd, en wordt vervolgens afgevoerd.) Thuis zit Courtney Love Courtney Love te wezen. Specialiteit van het huis, de verlepte junkie-rol. Sid and Nancy all over again. Een stuk minder magisch, dat wel. Dit is de wereld van Hustler ten slotte, maar Forman maakt het einde wel magistraal melodramatisch als een opera. De meest ondankbare rol is er voor Edward Norton, als Flynts huisadvocaat. 'Je bent mijn vriend' mompelt Flynt sentimenteel, maar dát komt er in de film toch echt niet uit. Geen man voor vrienden ook, die Flynt.

Geen opmerkingen: