woensdag 14 augustus 2013

Sayonara

Met zo'n titel en Marlon Brando in de titelrol hoop je toch dat ze 'm een Aziaat laten spelen. Dichtgeknepen ogen gingen 'm in Viva Zapata prima af. Helaas. Het belangrijkste mannelijke Japanse personage wordt trouwens wel door een Hispanic in yellowface gespeeld... Maar het gaat om de 'lokroep' van de 'authentieke' Japanse vrouwen. Zo slaafs, het doet weer pijn aan de ogen en oren. Toch is de film best moedig, het script durft wat kritische opmerkingen te plaatsen bij het gedrag van Amerikanen, in en na de oorlog. (Al noemt niemand De Bom.) Sayonara laat ook weer goed zien hoeveel werk je met een 'overwonnen' land hebt. Eigenlijk bizar dat de Amerikanen vijf jaar later alweer in Korea zaten. Brando is 'r Air Force man, geliefd bij generaals. Hij moet een van hun dochters gaan trouwen, en belandt in Japan. Daar dwaalt Brando met nieuw opgedane legermatties door 'de country', en maakt hij kennis met de wonderlijke gebruiken. 'They make such a production out of everything.' Orde, regelmaat en duidelijke grenzen. We zien Kabuki-theater met alleen mannen. En een revue met alleen dames. Brando vindt 'r een inheems pareltje. De rest van de film poogt Brando de koele dame van zijn liefde te overtuigen. Zeker in het begin is het eerder Last Tango in Kobe. (Ik overdrijf.) Later wordt het alsnog een pleidooi voor tolerantie.

Geen opmerkingen: