zondag 4 augustus 2013

The Right Stuff

Langste film die ik ooit heb gezien? (Nah, Lawrence of Arabia.) Het duurde in elk geval ook lang voor ik er goed 'in zat'. Eigenlijk werd ik alleen van de laatste fase enthousiast. De echte space-trips, met 'Houston we have a problem'-gevaren. The Right Stuff is een grote lijnen-film. Niet zozeer óver de mannen die de grenzen verlegden, maar over het grenzen verleggen zelf. De vele tests, het eindeloze wachten, de overdreven persbelangstelling, en dan toch nog Het Grote Vliegen. Philip Kaufman verluchtigt de zware kost met opmerkelijk veel humor, zo flitst Jeff Goldblum langs als ambtenaartje. Lachen geblazen is het ook met vice-president Johnson, die het maar niet lukt een slaatje uit de situatie te slaan. De 'seven samurai' die de uitverkoren testpiloten vormen worden langzaam kameraden. Van hen valt vooral Ed Harris op, misschien omdat hij de enige is met een memorabele vrouw thuis. (Ook de vrouwen vond ik meer één groep dan afzonderlijke personages.) Verder is er nog een Boulahrouz-look-a-like, en eentje die op de TMF-veejay Jeroen lijkt. (Wat zou er van hem zijn geworden?) Dat ik daarvoor na ging denken zegt genoeg. Gelukkig is er dan nog het surreële einde, waarin de lijnen van de lone wolf, de orbit-rondjes, én een dansje op Debussy op fraaie wijze samenkomen. Als het einde van een filmsymfonie.

Geen opmerkingen: