donderdag 8 augustus 2013

They Shoot Horses, Don't They?

Voor een karrenvracht aan Oscars genomineerde vroege film van Sydney Pollack. Hij moet altijd wel het lievelingetje van Hollywood zijn geweest. Toch is dit behoorlijk avant-garde, vergelijkbaar met Altman, een man die aanmerkelijk minder prijzen won. 'Horses' heeft diens vormkenmerken, maar niet het mysterieuze driedimensionale gevoel. Ter verdediging van Pollack moet worden opgemerkt dat de film van '69 is, dus van namaak is geen sprake. Het onderwerp is uiterst curieus. Een dansmarathon ten tijde van de Grote Depressie. Een soort Colonel Parker-kermisstunt. De uitbater bedenkt zelfs een trouwpartij, op de dansvloer dus hè. Dát gebeurt uiteindelijk niet, maar de exploitatie is er niet minder om. Een stuk of vijftig koppeltjes zet het op een dansen en houdt dat wekenlang vol. (It's a metaphor!) Veel slaaptijd heeft men niet, dus iedereen draait langzaam door, terwijl de uitbater vaker 'yawzo yawzo' roept dan Royston Drenthe 'je weet toch' zegt. Altman had hier een echte ensemble film van weten te maken, maar ondanks de aanwezigheid van een Bruce Dern richt Pollack zijn aandacht vrijwel volledig op Michael Sarrazin en Jane Fonda. Beide zijn bijzonder gloomy. Een zekere literariteit kan de film niet ontzegd worden, zo zijn er Kafkaëske flash forwards, die het bijzondere einde aankondigen.

Geen opmerkingen: