vrijdag 16 augustus 2013

Thelma & Louise

Een veel luider bejubelde classic dan me bij stond, ik meende dat dit een soort Net 5-vrouwenfilm was. Misschien was ik in de war met Kramer vs Kramer (maar die staat óók al in de NY Times 1000 Best Movies...) Hoe dan ook, dit is een lekkere roadmovie van Ridley Scott. Het zit dus goed qua cinematografie. Zo rijden de ontspoorde dames door sciencefiction-waardige Texaanse olievelden, en steekt hun auto prachtig af tegen tal van wolkenvelden en zonsondergangen. Susan Sarandon en Geena Davis zijn goed op elkaar ingespeeld, als twee kibbelende best friends, die een 'lost weekend gone hopelessly wrong' beleven. Sarandon knalt een belager van Davis overhoop, en in een soort alles of niets-poging gaan de twee er vandoor richting Mexico. Harvey Keitel komt - als agent -  achter ze aan, in een volslagen overbodige rol. Deed me een beetje denken aan Fernando Rey in The Hit, maar hem lieten ze gewoon niks zeggen, wat het politie-gedeelte nog iets mysterieus gaf. De ontmoetingen van de hoofdpersonages met karakterrollen onderweg hádden de film geweldig kunnen maken, maar doen dat niet. Michael Madsen lijkt weggelopen uit The Hills, en Bradd Pitt is er meer als plaatje dan als personage. Blijft over het beroemde (en door feministen gehate) einde, wat ik zelf eigenlijk wel een logische conclusie vond. Angels on wheels vliegen weg.

Geen opmerkingen: