donderdag 1 augustus 2013

The Artist

Zou ie nog in de bioscoop draaien? Bizar succesvolle film natuurlijk, en eigenlijk radicaler dan verwacht. Natuurlijk, het is een 'stomme film' over de liefde, omringd door fijne suggestieve muziek. Maar veel body heeft het verhaal niet. De diepgang van de film is puur cinefiel, aangezien de tragedie bestaat uit de angst voor gesproken woord, voor geluid. Je zou heel snob kunnen denken dat dat toch te obscuur zou moeten zijn voor het grote publiek, dat immers nooit een Murnau heeft gezien... De mooiste scenes zijn in elk geval smullen voor de cinefielen. Een voorbeeldje is de 'entree' van het omgevingsgeluid. Ineens hoort het hoofdpersonage George Valentin de bewegingen der dingen, en het treft hem als een mokerslag. 'Out with the old, in with the new' is het credo, en dus raakt de besnorde held aan lager wal. Er is geen vraag meer naar diens Kuifje-achtige avonturen. (Het hondje is alomtegenwoordig, als een Disney-sidekick.) Het 'nieuwe' wordt vertolkt door een actrice 'bij toeval', die dankzij Valentin in showbiz is belandt. De hele film lang probeert ze wat 'erug te doen... Zonder succes. Zelfs als ze haar telefoonnummer geeft (in het mooiste Tati-esque shot) blijft de oude acteur koppig. Valentin staand bij een bordje 'exit'. De man sjokkend langs een gevel 'Lonely Star'. Dat is wat we in de wel erg lange tweede helft krijgen. Het magische einde maakt alles goed. Bepaald geen meesterwerk, wél heel lief.

Geen opmerkingen: