vrijdag 2 augustus 2013

Carrie

Zoals nagenoeg alle Stephen King-verfilmingen zit ook Carrie vlotjes in elkaar. De cirkel naar het bloed én het bad is bijvoorbeeld heel fijn. 'After the blood come the boys!' orakelt de geflipte reli-moeder van Sissy Spacek. Sissy is als altijd weer heerlijk outer space. Doodenge ogen. Toch is de film een stuk minder spannend dan ik me herinnerde van die paar halve keren dat ik 'm als kind zag. Het is eigenlijk gewoon een highschool-movie. De groepsprocessen rond de studs, tuts en nerds. 'I just don't have a tuxedo body!' Misschien is er zelfs nog wat te weinig aandacht voor de persoon Carrie. Ze ontdekt dat ze telekinetische krachten heeft, maar van enige verwondering is geen sprake, zoals bijvoorbeeld Matilda van Roald Dahl zichzelf en haar eigen kracht wél langzaam ontdekte. Carrie 'ontpopt' ook wel een beetje, maar heeft daarbij toch vooral een Lleyton Hewitt-achtige krullenbol nodig. Hun toenadering is best schattig. Het schoolfeest duurt heel gewiekst tergend lang, totdat het martelaars-bloedbad dan toch wordt uitgestort. Alles dat na het sluiten van de cirkel volgt had niet gehoeven van mij, en als er dan toch nog minuten gevuld moesten worden had ik een nog veel christelijker einde willen zien. Carrie in The Rapture. Wat zou Bruno Demont van deze film vinden?

Geen opmerkingen: