zondag 14 juli 2013

Becky Sharp

Wat een merkwaardige lelijke kleuren dacht ik. Altijd gevaarlijk om iets technisch over een stokoude film op te merken, want Becky Sharp is juist een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Het is de allereerste Technicolor-film. Vandaar dat de boel nog niet helemaal perfect was afgesteld. Over de inhoudelijke aspecten zwijgen de filmencyclopedieën, terwijl dit toch een best aardige (alhoewel erg lawaaiige) klucht is van Mamoulian. Net als in zijn musical-meesterwerk Love Me Tonight wordt de adel met smaak belachelijk gemaakt. (Sterker nog, ze lijken er zelf nog het hardst om te moeten lachen.) 'Am I to sit here and be murdered with inattention?' In tegenstelling tot Love Me Tonight wordt er hier pas richting einde wat gezongen, wanneer het hoofdpersonage (een gold digster) terug in de goot is belandt en in een louche cabaret moet optreden. Leuker (en vooral 'wittier') is de eerste helft van de film, als een hele schare high society mannen om de hand van het blonde titelpersonage vechten. Becky zelf geef ze allemaal nét genoeg aandacht om ze aan het lijntje te houden. Of beter: om ze de bills te laten betalen. 'En wat krijg ik daar voor terug Becky?' 'Ik heb een goed woordje voor je gedaan, je wordt consul van Sierra Leone.' 'Maar dat zijn kannibalen!' 'I am sure they'll get to like you, bit by bit'.

Geen opmerkingen: