zondag 14 juli 2013

Darling

John Schlesinger was er snel bij. Dit 'eerbetoon' aan hippe continentale Europese cinema van het Dolce Vita-type maakte hij al in 1965. Volgens mij zag ik zelfs Mastroianni in een flits langs een Romeins terrasje flaneren. Ook het Frankrijk van de nouvelle vague (en de 'oh la la'-feestjes) wordt door het hoofdpersonage bezocht. Julie Christie speelt een typisch 'sterretje'. Ze heeft niet veel succes, maar wél de juiste vriendjes, en zo werkt ze zich, via de literaire journalist Dirk Bogarde, omhoog naar een heuse royalty. (De voetballers van die tijd, lijkt me.) Net als het meisje is de film Darling een beetje leeg. Het meisje dobbert als een blaadje op een rivier, just going somewhere. Er zijn wat conflicten met Bogarde die naar interessant neigen, maar dan wordt een potentieel dramatisch momentje als een abortus weer in een paar keer 'knippen' afgedaan. Het leukst is de film ín het oppervlakkige. Schlesinger was op het gebied van homoseksualiteit een taboedoorbrekend regisseur, en er komt hier weer genoeg langs. Soms met zelfspot (Italiaanse gays op het strand) maar ook vinnig. In een plots ingelast pseudo-documentair stukje interviewt journalist Bogarde passanten, die klagen over de 'toegenomen homoseksualiteit in Londen'. 'But I guess one has to live with it.' Bogarde uit eigen ervaring: 'I suppose so.'

Geen opmerkingen: