dinsdag 9 juli 2013

Monsieur Verdoux

Lef kun je Charlie Chaplin niet ontzeggen. In 1947 was hij ten slotte larger than life, en om juist dan een onsympathieke uiterst zakelijke vrouwenmoordenaar te spelen. Het is een waagstuk, maar het werkt wel. De intiteling meldt dat de film gebaseerd werd op 'een idee van Orson Welles'. Vraag me aan de ene kant af waar dat dan uit bestond ('Charlie je moet een serial killer spelen'?) maar wil het eigenlijk ook niet weten. Chaplin is duidelijk ouder geworden, en zijn pluizig grijzende haardos is wit omkranst. Het lijken de hoorntjes van een duiveltje. Chaplin helpt hier dus dametjes om zeep, die hij eerst heeft opgejut om hun geld van de bankrekening te halen. Gepresenteerd als een 'comedy of murders' gebeurt er verder niet veel grappigs. De wereld van Monsieur Verdoux is eerder Ophüls-esque. De sterkste sequentie is wél ouderwets Chaplin, maar dan in het sentiment. De moordenaar pikt een 'straatkatje' op (ze heeft ook letterlijk een kitten bij zich), om een nieuw moordmiddeltje op de testen. Eerst drinken de twee nog samen een wijntje, en babbelen over Schopenhauer (!) en het leven. De muziek zwelt aan, en... jawel, de moordenaar krijgt voor even een hart. Opnieuw is Chaplin dapper, want als hij het meisje een paar scenes later opnieuw tegenkomt doet hij gewoon weer bot en nors.

Geen opmerkingen: