woensdag 17 juli 2013

Life of Pi

Nou, die visuele Oscar was in elk geval volkomen terecht. Zelfs op een sneu laptopje leken de vissen zo'n beetje uit het scherm te springen. (Volgens mij doorbreken ze ergens ook de widescreen-brievenbus-balken...) Dit was ook wel een film geweest voor het grapje dat de camera onder de druppels zou komen te zitten. Inhoudelijk gezien deed het me minder, terwijl het boek toch best ok was. De diepe eenzaamheid die me daaruit is bijgeblijven zie ik hier niet. Mogelijk omdat de hoofdrolspeler niet veel meer dan 'yes' and 'no!!!' tegen de beestjes op zijn vlot kan schreeuwen. Ik weet ook niet hoe je dat op had moeten lossen. Een voice-over is meestal ook niet zo'n goed idee, en trouwens, er klinkt al een gammele voice-over, die nooit de grootste storyteller Big Fish-magie oproept die vereist was. De raamvertelling met de oudere Pi is overigens wel noodzakelijk voor de Oz-achtige eindtwist, die ook best gevisualiseerd had kunnen worden. Dan had Gerard Depardieu ook meer dan twee seconden werk gehad. Nee, The Life of Pi is simpelweg twee uur naar een prachtig prentenboek kijken. En de tijd vliegt plezierig voorbij. Van de credits in de Indiase dierentuin tot de flora en fauna der zee. Zo heel ver weg zijn de kleurtjes van Wes Anderson en diens Zissou niet.

Geen opmerkingen: