vrijdag 19 juli 2013

Les Choristes

Een nichtje van me zingt in een koor, en nadat ik haar Monsieur Lazhar had getipt kreeg ik deze 'terug'. Begrijpelijk – de perikelen van een klas – alhoewel ik de vergelijking verder maar niet door zal voeren. Les Choristes is vooral een lieve Franse film, ondanks dat de film potentieel veel harder is dan... doe ik het toch. Een komisch, kalend muziekdocentje komt op een school voor 'moeilijk opvoedbare jongetjes' terecht. Bij zijn eerste ontmoeting met de conciërge raakt laatstgenoemde zelfs zwaargewond door de rotzakjes, maar daarmee hebben we het ergste gehad. De nieuwe prefect (dat is zijn eigenlijke taak) brengt namelijk muziek in het leven van de jongetjes. En daarmee doorbreekt hij het 'action-reaction'-beleid van het clichématig slechte schoolhoofd. Het moet wel lekker zijn zo'n flat character te spelen, juíst als je veel screentime hebt. Kun je gewoon in één register losgaat. (Voor de cinefielen is het lollig dat de man wat op Michael Haneke lijkt, die zich op een kostschool ook als sadist zou ontpoppen...) De kleine details van de film zijn goed, zoals dat de prefect – achter een gordijntje – zelf ook in de slaapzaal van de jongens ligt. De muziek van het koortje deed me dan weer weinig, en ergerlijker vond ik dat zijn oogappeltje niet alleen een een engelenstem heeft, maar ook het bijpassende hoofd. De film weet gelukkig wel wat er nodig is, want als de boel in dreigt te kakken arriveert er een Levant-achtige tijdbom.

Geen opmerkingen: