maandag 8 juli 2013

Le Prénom

Typische toneel-film. Een kamerspel dat tegelijkertijd grappig wil zijn én een beetje wil schuren, waarbij vooral het laatste een opgave teveel blijkt. Denk maar aan Carnage van Polanski, een film die tenminste nog tempo maakte en na een minuutje of zeventig om was. Le Prénom begint met een eindeloos babbelende voice-over, die aan het einde wél een goeie pointe maakt. Was ie daar maar wat sneller aangekomen. De voice-over behoort aan een bezoeker van een dinertje amongst friends. Locatie: het huis van linkse intellectuelen. Gasten: de voice-over (rechtse makelaar), zijn vrouw (zwanger) en de beste vriend (homo?) van de vrouw (hysterica) van het huis. De klucht begint als de makelaar aankondigt een naam voor zijn aanstaande kind te hebben bedacht. 'Raad u maar!' Aan Adolphe denkt niemand, want ook in Frankrijk heeft die naam wat lastige connotaties. De makelaar wil de naam 'terugclaimen', maar dat gaat niet zonder het dinertje te laten ontploffen. Wat volgt heeft het bekende schematische verloop. Steeds krijgt één iemand van de groep het van de anderen voor de kiezen. Alles moet worden uitgesproken, of liever, uitgeschreeuwd. ('Ta gueule!') Als we dan eindelijk bij de leukste twist komen (met de homo, krijg je Fransen nog altijd mee op de kast, zie die massa-demonstraties) is de kijker eigenlijk al (te) vermoeid.

Geen opmerkingen: