maandag 8 juli 2013

À Perdre la Raison

Audiard is nu al invloedrijk zo te zien. Hier worden Tahir Rahim (A Prophet) en Arestrup (in meerdere Audiard-films) op Belgisch terrein bij elkaar gebracht, terwijl ook het uiteindelijke hoofdpersonage Emilie Dequenne wat weg heeft van Cotillard. Een been verliest ze niet. Wél iets veel belangrijkers. Het eerste uur had ik moeite met het acteerwerk. Arestrup wekt de indruk uit Cloaca te zijn weggelopen, en Tahir Rahim lijkt niet alleen figuurlijk op Keanu Reeves. De twee spelen vader en aangenomen zoon, in een ingewikkelde familiegeschiedenis, die onder andere uit schijnhuwelijken bestaat. Er borrelen tal van conflicten. Het personage van Rahim heeft alles te danken aan zijn witte suikeroompje, maar tegelijkertijd staat hij daardoor voor eeuwig in het krijt. Hij blijft loyaal, maar het moet wringen. Het is zijn nieuwbakken jonge echtgenote die deze opgekropte rebellie probéért te uiten. Met de nadruk op proberen, want langzaam wordt ze ingezwachteld in liefde (van de Marokkaanse schoonfamilie) en het geld (van Arestrup). Ze lijkt ook zelf te willen verdwijnen in juten zakken van kleren. Zodra Dequenne meer en meer de spotlights krijgt wordt de film beter, en bij vlagen zelfs Blue Valentine-achtig goed. Depressies, hartverscheurend janken in de auto, en een gruwelijke daad, waar gedurende het intro al op is gehint. Het laatste telefoontje is overbodig.

Geen opmerkingen: