dinsdag 16 juli 2013

I Confess

Net zoals veel andere minor Hitchcock-works voelt I Confess aan als voorbereiding op een grotere film. Waar de religie in het drie jaar later gefilmde The Wrong Man vooral symbolisch wordt ingezet is het onderwerp hier expliciet gemaakt. Hitchcock lijkt me verder niet zo'n religieuze regisseur, en een andere film die zich in Quebec afspeelt heeft hij vast ook niet gemaakt. Deze zeldzame combinatie (en de uitstekende cinematografie) maken I Confess de moeite waard. Montgomery Clift is intens als de 'black robe' aan wie een moord wordt opgebiecht. Dat zou op zichzelf al voor genoeg gewetensbezwaren kunnen zorgen, maar al snel blijkt dat de priester juist door te zwijgen verdachte wordt. Erg subtiel brengt het rommelige scenario het allemaal niet, maar modern is het wel. De priester zwijgt nameljik omdat hij bang is dat zijn affaire met een blonde dame 'uitkomt'! De rest van de volwassenen is al even 'losbollig'. (Zo is er een suggestie van wilde feestjes van de officier van justitie, die verlekkerd opkijkt als een agent de entree van twee 'girls' in zijn kantoor aankondigt. Waarna het meisjes van tien blijken...) De flashback die 'het overspel' van de priester toont is Sunrise-waardig, net zoals de muziek van Dmitri Tiomkin. De bad guy is trouwens een vileine én tragische Duitser. (Ik dacht nog even: een jood, dat is wel heel gewaagd in een katholieke film.)

Geen opmerkingen: