donderdag 11 juli 2013

Hors Satan

Bruno Dumont blijft een speciale. Je moet een paar andere films van de man hebben gezien om Hors Satan te waarderen, denk ik. Het neigt wel weer naar batshit Flandres. Zelfde Noord-Frans locatie en gekke mensen. Wat helpt is dat de natuurbeelden (in tegenstelling tot de mensen) erg fraai zijn. Dumont situeert de actie op één plek, met religie als enige onderwerp. Na een uiterst traag begin krijgt de film zo toch wat van een Turkse parabel. Dumont heeft een mystieke kant die je in West-Europa gewoon niet meer gewend bent. Behalve bij hem dus. Het hoofdpersonage is een markante kerel, met het uiterlijk van een gedrongen oude Italiaanse wielrenner. Hij lijkt zomaar uit het niets te zijn aan komen lopen. Sans toit ni loi. De man klopt op de deur, krijgt brood, en vertrekt weer naar zijn tentje. Als tegenprestatie helpt hij een meisje van haar kwelgeest af. Terwijl de politie een onderzoek opent, gaan de rituelen van het tweetal steeds meer opvallen. En waarom gaat het meisje er steeds meer als een spierwitte ondode bijlopen? Hier gebeuren diabolische dingen, met de man als satan van dienst. En nergens wordt dat duidelijker als in een uiterst ranzige (maar functionele) seksscène. Dumont houdt de horror-kaart tegen de borst, maar toch is de film Nosferatu-creepy.

Geen opmerkingen: