donderdag 11 juli 2013

Seven Beauties

Krankzinnige en zeer bijzondere film. La Vita E Bella van Roberto Benigni stond dus in een traditie! Ook hier belandt een schelm in een concentratiekamp, en kun je het ene moment schateren, om twee tellen later honderd naakte lijken op een hoop te zien liggen... Het begint al met een gedenkwaardig – nee – légendarisch intro. In een variatie op How I Learned To Stop Worrying and Love My Mom, pardon, The Bomb, croont en speecht een kerel bij beelden van fascistisch oorlogsgeweld. 'The ones who don't enjoy themselves even when they laugh. Oh yeah!'. Wat later zien we twee Italiaanse soldaten struinend door een Rijnlandschap. Ook Tarantino zal de film kennen. De 'basterds' jatten salami van een oud dametje, bewonderen billen, en het hoofdpersonage doet nog een fantastische mandoline-imitatie. De mandoline brengt ons naar Napoli, waar de meest schalkse en grofste Little Big Man-scenes van de film zich afspelen. Akkefietjes met zussen die hoeren worden, en zelfgeilerij van het vrouwonvriendelijke hoofdpersonage. Gaandeweg de film komen echter steeds meer scenes uit het concentratiekamp (waar de twee Italiaanse soldaten inmiddels gevangen zitten) en dan wordt de film, laat ons zeggen, fysieker. Nazi-zwijn krijgt hier een nieuwe betekenis. Die fases zijn minder interessant dan de flashbacks, waar bijvoorbeeld een rechtszaak héél galant wordt opgelost. Geen dialogen, psychedelische rock! Ik zei het, krankzinnig en bijzonder. En het slot (waar datzelfde liedje terugkeert) is gewoon ouderwets melodramatisch fraai. 'Mama!'

Geen opmerkingen: