vrijdag 26 juli 2013
Police
Zoveel
verschil is er niet tussen Dépardieu die hosselaartje Loulou speelt, of
een Parijse agent. En dat is dan ook het punt van deze film. De twee
werelden raken haast achteloos (of logischerwijs?) verknoopt, misschien
nog het best geïllustreerd door het geweldige Pacino-achtige advocaatje,
dat in de loop van de film een oorbel neemt, en zich als een vis in het
water dénkt te voelen tussen de Tunesische drugsrunners. Hij piept
later wel anders. Goeie zijlijn, in een prima film. Wat gestileerder dan
gebruikelijk bij Pialat, meer een donkerblauwe noir. Iets van Theo van
Goghs verboden multiculturele liefdes zit er ook in. Pialat had het
vroeg in de smiezen. Het vonkt op alle mogelijke manier tussen de
Arabieren en de blanke lokalo's. (Enkel de islam speelt nog geen rol...)
Dépardieu stort zich gedurende de film letterlijk op elke vrouw die hij
tegenkomt, wat eerst nogal overdreven en ongeloofwaardig lijkt, maar
langzaam maar zeker in de juiste tragische banen wordt geleid. Bovendien
is Pialat belachelijk goed geil in seks die nét niet kan. Depardieu met Sandrine
Bonnaire, het tienerhoertje. Depardieu met een Arabische schone (tevens
verdachte). Op het bureau! Pialat was ook de eerste van vele filmmakers
die de kracht van díe Gorecki-compositie inzag. Van mij hadden de
schellen van Depardieu's ogen het hele nummer lang mogen vallen.
Labels:
films uit de jaren '80,
Maurice Pialat
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten