vrijdag 5 juni 2015

Ain't Them Bodies Saints

Arme agenten. Het begint me op te vallen hoe vaak ze in films de 'second love' moeten zijn. Het rationele tweedehandsje. De stabiele, degelijke reddingsboei waar een vrouw na (of tijdens) een stormachtige romance wat rust kan vinden. Ain't Them Bodies Saints is uiteindelijk net zo degelijk. Een film die de bewegingen van de southern crime tale maakt zonder er méér uit te slepen dan een aangename stilering. De invloed van Terrence Malick is overduidelijk, maar maalstroom-bezwering blijft achterwege. Casey Affleck is in deze wereld natuurlijk wel op zijn plek, denk maar aan aan The Assassination of Jesse James. Zijn zachte stem alleen al. Alsof er in het gefluister boventonen meezingen. Ook de muziek van Daniel Hart is erg cool. Er klinken Lumidee-achtige handclap-riddims, vermengd met folky viool-getokkel. Maar dat is dus allemaal buitenkant. Binnen de verhaalwereld gaan Affleck en zijn meisje Rooney Mara door een Bonnie & Clyde-periode. Met Affleck in de bajes begint de Malick-fase. Een fragiele vrouw in wuivende velden, een kind dat opgroeit, en een zachte agent (Ben Foster) die langzaam stapjes richting het hart van de femme fatale zet. Maar, Affleck blijft natuurlijk niet in de cel zitten. Zuchtend en steunend komt het wapengekletter op gang. Heel aangrijpend wordt het niet meer.

Geen opmerkingen: